Tarmbakterierne

De sunde tarmbakterier – en vigtig del af os

Vi mennesker er som alt levende et cellekollektiv, hvor alle cellerne er afhængige af hinanden. Vi er også afhængige af de milliarder af ”husdyr”, vi har både uden på og inden i os. Bakterier er nødvendige for, at vi ikke bliver syge. Mangler vi bakterier på huden, får vi lettere betændelse og hudsygdomme. Vores fordøjelse og tarmsundhed er afhængig af vores tarmbakterier, og noget af det nyeste er, at sammensætningen af tarmbakterierne også er vigtig for vores sind og vores vægt. 

De forsvarer os og bevarer os

Hvis vi mangler de sunde mælkesyrebakterier, vil tarmen koloniseres af skadelige svampe og de mange livsfarlige bakterier, som findes i mange af de moderne fødevarer på grund af produktionsmåderne.  Det er blandt andet derfor, at det er vigtigt at tage et dagligt tilskud af mælkesyrebakterier, når man rejser i fremmede lande, fordi vi ikke er vant til deres anderledes og for os måske skadelige tarmbakterieflora. De gode bakterier virker beskyttende over for andre sygdomsfremkaldende mikroorganismer, blandt andre candidasvampe. De genopretter en sund tarmbakterieflora efter antibiotikabehandling og styrker derved modstandskraften mod nye infektioner ved at styrke det normale immunforsvar. De styrker slimdannelsen i mavesækken og tarmene og modvirker derfor utæt tarm, så vores grænseværn mod ikke helt nedbrudt føde og gifte opretholdes, og vores immunsystem ikke overstimuleres med allergi og autoimmune sygdomme til følge. De producerer værdifulde fordøjelsesenzymer, blandt andet mælkesyre, danner K-vitaminer, folinsyre og andre B-vitaminer. Optagelsen af mineraler, som fx calcium, magnesium og kalium forbedres også i samarbejde med vores mavesyre.

Mennesker med spiseforstyrrelser (anoreksi, bulimi) udsulter deres mælkesyrebakterier i tyndtarmen og kan få alvorlige fordøjelsesproblemer. De gode bakterier modvirker dårlig ånde, diaré og forstoppelse. De venlige bakterier styrker peristaltikken.

Vi bør gøre meget for at opbygge en sund tarmbakterieflora. Gode og venlige tarmbakterier har meget vigtige biologiske funktioner.

Forebyggelse med og ikke mod bakterier

Det er vigtigt for mennesker, der skal opereres, at deres tarme indeholder en topfin tarmbakterieflora. Hos syge mennesker ændres tarmfloraen i løbet af få timer, for eksempel på grund af nedsat fødeindtagelse, iltmangel i tarmene, brug af stærke antibiotika og på grund af kraftig sygdom i sig selv.  Her er det ekstra vigtigt at få, tilskud af de sunde mikroorganismer. Når folk ikke har problemer med tarmsystemet og fordøjelsen, og optager næringsstofferne uden problemer, får de en masse energi og holder sig raske.

Undersøgelser har også vist, at mælkesyrebakterier kan forebygge eller hjælpe mod fødevareallergier og allergiske hudsygdomme hos børn (børneeksem, atopisk eksem). De kan hjælpe mod betændelsessygdomme i tarmene, kronisk diaré, tilbagevendende ørebetændelse og blærebetændelse, mod skedekatar og for tidlig fødsel.

Hvordan kan vi styrke tarmbakterierne?

Moderne mad er generelt fattig på de sunde bakterier, da vi koger og steger al vores mad, og sjældent får friske grønsager. Konserveringsmidler i fødevarerne er også skadelige for de sunde bakterier. En for raffineret kost med sukker, hvidt brød, hvide ris og pasta er med til at ændre tarmbakteriefloraen i en forkert og usund retning, som også øger risikoen for overvægt. Stress ødelægger den også. Det er også de færreste, der som for eksempel i Tyskland eller Kreta får mælkesyremarinerede og gærede grønsager med mælkesyrekulturer, der er karakteristiske for vegetarkost. Spiser folk yoghurt eller andre surmælkskulturer, er de ofte fyldt med sukker, der hæmmer eller dræber mælkesyrebakterierne.

Vi kan få de gode bakterier på mange måder. Fermenterede eller mælkesyremarinerede grønsager er gode og naturlige kilder, og det er surmælksprodukter af god kvalitet og uden tilsat sukker også. VitaBiosa er ikke naturmedicin eller kosttilskud, men en fødevare med meget gode fysiologiske virkninger. Det er normale, sunde mikroorganismer fra naturen, langt overvejende mælkesyrebakterier. Der findes også frysetørrede mælkesyrebakterier, som kan købes i kapsler, pulver, tabletter eller tyggetabletter.  Det er vigtigt at sikre sig, at de er af god kvalitet, og at holdbarheden er i orden. samt at der er mange milliarder bakterier i dem. Gode præparater er blandt andet også UDOs Super Adult og NDS produkter. Det kan være en fordel at konsultere en ernæringsterapeut for at finde den rette sammensætning. Ernæringsterapeuter kan findes på www.detforening.dk

For at sikre, at de sunde tarmbakterier trives er det godt at indtage prebiotika, der ”fodrer” tarmbakterierne. Prebiotika er ufordøjelige kulhydrater som stimulerer væksten af probiotika (f.eks. frukto oligo sakkarider – FOS). Inulin og mandler er også gode prebiotika. Det er også cikorierod, rå havregryn, rå jordskokker, mælkebøtteblade, hvidløg, rå løg, rå porrer og rå asparges.

Læs bogen “Tarme med Charme” af den schweiziske læge Giulia Enders, og bogen “Hjernens nye Liv” af Dr. David Perlmutter.

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.