Blærebetændelse

Blærebetændelse er hyppigere hos kvinder, på grund af deres væsentligt kortere urinrør. Omkring en femtedel af kvinderne har tilbagevendende tilfælde.

I nogle tilfælde ligger der misdannelser af urinvejene bag tendensen, så en læge bør altid inddrages ved hyppig blærebetændelse, så der kan blive iværksat undersøgelser.

Forstoppelse kan påvirke urinvejene, og nyre- og blæresten kan også øge tendensen til betændelse.

Sammensætningen af bakteriefloraen i afføringen har også betydning, da de fleste tilfælde af blærebetændelse skyldes, at man smitter sig selv fra endetarmsåbningen til urinrøret, ikke sjældent på grund af dårlig hygiejne. Midlet laktulose, der mest anvendes mod forstoppelse, har også en positiv indvirkning på bakteriefloraen i afføringen, så der bl.a. bliver flere sunde mælkesyrebakterier i den. Brug af laktulose kan derfor være med at at forebygge betændelser i urinvejene (The Lancet 20 oct 2001. Vol 323. p 936).

Symptomerne ved blærebetændelse kan være meget forskellige. Typisk er fornemmelsen af at ”tisse pigtråd” hyppigt, men der kan også være ømhed og trykken oven over blæren, udstrålende mavesmerter, udtalte lændesmerter, kvalme, irritabilitet, træthed og fx også smerter i håndleddene. Er der blod i urinen, kan det stamme fra blæren, men også højere oppe fra nyrerne ved fx nyrebækkenbetændelse, og smerterne i ryggen sidder så ofte højere oppe.

Blærebetændelse opstår ikke sjældent efter samleje, fordi slim med bakterier yderst i urinrøret hos kvinden under samlejet kan blive masseret op i blæren. Hvis kvinden drikker et stort glas vand før og tisser kort efter samlejet, nedsættes risikoen.

Hygiejne spiller en rolle for risikoen for blærebetændelse. Det betyder ikke, at man skal vaske sig hyppigere med sæbe, da det ødelægger den normale barriere i hud og slimhinder, men vaske med rent vand, fx fra bruseren dagligt, og skifte til rent undertøj dagligt. Undgå hygiejne spray og boblebade, hvis der er tendens til blærebetændelse.

Bakterierne i blæren kan let stamme fra tarmen og overføres fra endetarmsåbningen ved, at kvinden fx tørrer sig bagfra og fortil i stedet for forfra-bagtil, hvilket er det rigtige. Det er bedst at undgå tøj, der sidder alt for tæt til. Bedst er bomuldstrusser. Det er en god idé at spise yoghurt dagligt for at få en sund tarmbakterieflora og for at modvirke overvækst med candidasvampe, der også kan øge risikoen for blærebetændelse.

For kvinder har det kvindelige hormon østrogen betydning for modstandskraften mod blærebetændelse, da slimhinderne bliver tyndere og mere tørre ved mangel på østrogen. Behandling med bio-identisk østrogent hormon (estradiol eller estriol), enten i form af piller, plaster eller geler, eller lokalt i form af vagitorier (stikpiller til skeden), østrogencreme eller gel til skeden kan styrke slimhinderne og nedsætte risikoen. Bio-identisk østrogen giver ikke som de kunstige hormoner risiko for blodpropper, kræft og demens.

Det betyder også noget, at skedens naturlige surhedsgrad bliver opretholdt med østrogen, der på denne måde ikke belaster resten af kroppen. Foruden med østrogen kan man påvirke skedens surhedsgrad positivt ved hjælp af mælkesyrebakterier, som anbringes i bunden af skeden ved hjælp af stikpiller eller sprøjtes ind med en sprøjte (fx A38 eller yoghurt).

Det er vigtigt at tømme blæren ordentligt ved vandladningen. Bliver der bare en lille smule urin tilbage i blæren, vil det øge risikoen for blærebetændelse. En hjælp til at få tømt blæren ordentligt, især hos lidt ældre kvinder med slap bækkenbund, er at tisse, rejse sig op, sætte sig igen og tisse færdig. Bækkenbunden bør også styrkes med de rigtige øvelser.

Der må helst heller ikke gå for længe mellem vandladningerne. Det er vigtigt at drikke rigeligt, mindst to liter dagligt (fx seks store glas vand), da urinvejene på denne måde bliver skyllet bedre igennem. Kamilleté må gerne indgå i den daglige mængde væske, da kamille indeholder bakteriedræbende stoffer og samtidig virker afslappende på urinvejene og smertestillende. Man kan ret let se, om man drikker nok, da urinen helst skal være uden ret megen farve. Er urinen meget gul, er det et tegn på væskemangel.

Surhedsgraden i urinen betyder også noget. Bakterier vokser dårligt i sur urin. En større dosis C-vitamin dagligt, fx et gram, vil surgøre urinen og nedsætte risikoen for blærebetændelse. Der er ingen risiko ved at indtage denne mængde C-vitamin. Også A-vitamin fremmer en bakteriedræbende virkning og er med til at surgøre urinen. For meget A-vitamin modvirker dog virknngen af D3-vitamin, der både er et vitamin og et hormon og vigtigt for alle kroppens organer og væv, ikke mindst for immunsystemets funktion.

Zink er vigtigt for slimhinderne og immunforsvaret, og bioflavonoiderne i grønsager og frugt modvirker også betændelse. Husk mottoet: Se(x)ks om dagen – seks gange hundrede gram grønt og frugt hver dag.

Silicium (kisel) er et vigtigt mineral for bindevævet og for at have en normal slimhinde i urinvejene. Kisel er lige så vigtigt for slimhinderne i urinvejene som kalk er for skelettet. Der er meget kisel i padderokker.

Grøn thé kan ifølge forskere fra University of Pittsburgh School of Mediciine være værdifuldt i både forebyggelse og behandling af blærebetændelse. Stofferne cathechiner, der er flavonoider, beskytter cellerne i blære med de betændelsesforandringer, der opstår ved blærebetændelsen og skader cellerne i blæren..

Tranebær indeholder stoffer, der forhindrer bakterierne i at sætte sig fast på slimhinderne i blæren. Tranebær kan bruges både forebyggende ved tendens til hyppige blærebetændelser og som behandling (i en større dosis) ved aktiv blærebetændelse. Tranebær fås som saft til fortynding eller som kapsler. Blåbær og Aronia virker på samme måde. Der findes også Roseberry, som er en kombination af tranebær, hibiscus og C-vitamin.

Tranebær indeholder blandt andet D-mannose, er glykostof, der ikke påvirker blodsukkeret, men modvirker blærebetændelse. og jeg vil anbefale at bruge D-mannose. Du skal tage cirka 2 gram D-mannose 4-5 gange dagligt. Når symptomerne er væk, skal man fortsætte 2-3 dage med den høje dosis, Som forebyggelse skal man tage D-mannose 500 eller 1000 mg to gange dagligt, eller 2000 mg dagligt.  Samleje øger risikoen, så det anbefales at tage 2 gram D-mannose en time før sex.

Ved tendens til kronisk blærebetændelse er der ofte meget fin forebyggende virkning af at tage en teskefuld persillefrø (kan købes på apoteket, hos Matas eller i helsekostforretninger), hælde en kop kogende vand på, lade det trække i 4-5 minutter og så drikke téen. Det skal man gøre en gang om dagen. Når man holder sig til denne dosis, er det helt uskadeligt.

Melbærrisblad – Uvae ursi folium – har ved en undersøgelse vist sig at kunne bedre symptomerne (irritation af urinvejene, smertefuld vandladning) hos 70% af de ramte. Midlet har også vist sig at at have en forebyggende virkning.

Peberrod indeholder en meget bakteriedræbende, flygtig olie, der delvist udskilles med urinen. Også hvidløg har antibiotisk virkning, og hindbær virker afslappende.

Pulveriseret bukkehornsfrø, der har stået i blød i koldt vand et stykke tid, er også et godt middel mod blærebetændelse.

Læs mere om antibiotika alternativet på www.radiodoktoren.dk

Hos nogen mennesker kan fødemiddelallergi måske være årsagen til tilbagevendende blærebetændelse. Kostvejleder og allergispecialist Jonna Deibjerg oplyser, at hun flere gange har oplevet, at mennesker med en fødemiddelallergi over for æg er sluppet af med deres tendens til blærebetændelse, når de helt har undgået æg. Mælk og kornprodukter kan hos nogen også være et problem.

Under blærebetændelsen er det klogt at undgå andre ting, der kan irritere slimhinden i urinvejene, fx alkohol, meget krydret mad, almindelig té, kaffe, sodavand og sure føde- og drikkevarer.

Det er selvfølgelig også muligt at behandle eller forebygge blærebetændelse ved hjælp af lægemidler, men der sker ofte det, at bakterierne med tiden bliver resistente over for lægemidlet, eller der kommer nye bakterier til, der er resistente mod lægemidlet. Ved de fleste lægemidler er der også bivirkninger, der kan gå ud over sundheden, og når man skal tage dem i længere tid, øges risikoen.

Hos mænd skyldes symptomer på blærebetændelse oftest ikke problemer med blæren, men snarere en betændelse i blærehalskirtlen – prostata. Brænden i urinrøret kan også skyldes en seksuelt overført sygdom som fx klamydia eller gonoré. Egentlig blærebetændelse er sjælden hos mænd, men en forstørret prostata kan godt give vandladningsproblemer og hindre en ordentlig tømning af blæren, og så øges risikoen for betændelse også hos mænd.

Interstitiel cystitis

En særlig form for kronisk blærebetændelse kaldes interstitiel cystitis, fordi der ved denne lidelse er forandringer i blærens væg med en masse immunsystemceller (mastceller). Det er altså ikke i slimhinden, men dybere, at årsagen sidder. Kvinder rammes oftest. Symptomerne er hyppig og smertefuld vandladning med udpræget trang til at lade vandet, og der er ofte blod i urinen.

Forskning har vist, at mennesker med interstitiel cystitis har et giftigt stof ved navn AFP – anti proliferative factor – i deres blæreceller. Dette stof nedsætter mængden af HB-EGF, som er en vækstfaktor, der reparerer blærevæggen.

Man har ikke med sikkerhed fundet den egentlige årsag til interstitiel cystitis, men man har flere teorier. De to almindeligste er dels en defekt blæreslimhinde, så urinen kan trænge ned i de dybere liggende lag af blæren, hvor der så udløses en betændelsesagtig reaktion eller irritation, dels en immunreaktion på fremmede æggehvidestoffer, måske rester af bakterier fra tidligere blærebetændelser. De to teorier kan godt hænge sammen.

Man stiller diagnosen ved at kigge op i blæren og tage vævsprøver af blærens væg.

Der er mange, der har lagt mærke til, at deres blæreproblemer, især interstitiel cystitis, bliver værre¸ når de spiser eller drikker visse fødevarer og drikke. Især syredannende ting som fødevarer med indhold af tomater, kål, kaffe, te, sodavand (især cola), frugt, frugtjuice, øl og vin. Hver gang, symptomerne bliver værre, er det en god idé at skrive alt det ned, man har spist eller drukket de sidste døgn før. Med tiden vil det så blive klart, hvad det er, man ikke kan tåle.

Man kan neutralisere syreholdig føde ved hjælp af stoffet calcium glycerophosfate (”Prelief”), der neutraliserer pH-værdien i det, man spiser. Urologer fra et hospital i Philadelphia i USA har unedersøgt virkningen af Prelief på mere end 200 patienter med interstitiel cystitis. 61 procent af deltagerne i forsøget rapporterede om mindre tissetrang, 70 procent havde færre smerter og ubehag, når de spiste syreholdig mad.

Et andet studie fra 1998 viste at dette kosttilskud klart nedsatte sværhedsgraden af smerter samt graden af vandladningstrang efter at have brugt tilskuddet i fire uger. Der blev ikke konstateret nogen bivirkninger.

Man kan bestille Prelief pr. post fra London. Fra The Nutri Centre, 7 Park Crescent, London W1N 3HE, Tel: 207 436 5122, www.nutricentre.com.

Når man neutraliserer maden, bliver mavesyren også neutraliseret, og det kan medføre en dårligere nedbrydning af protein i mavesækken. Det kan derfor være en god idé at tage et tilskud af vegetabilske fordøjelsesenzymer til hvert måltid.

Der er formentlig tale om en slags fejlkommunikation mellem cellerne på grund af et forstyrret og fejlreagerende immunsystem/immunforsvar. Kommunikationen mellem cellerne varetages i stor udstrækning af nogle sukkerstoffer, som vi i vores moderne kost for alt for lidt af. Disse sukkerstoffer kombinerer sig med protein eller fedtsyrer og findes i det ekstracellulære rum, altså mellem kropscellerne, hvor de bærer information fra celle til celle og sætter sig på modtagesteder på cellerne, der også er sukkerstoffer.

Et af disse sukkerstoffer er N-acetylglucosamin, der modvirker kræft og HIV, stimulerer immunforsvaret og styrker dets normale funktion. Glukosamin er et nedbrydningsprodukt af N-acetylglucosamin og styrker og reparerer brusk samt nedsætter smerter og betændelsesagtige reaktioner. Det er vigtigt for indlæring. Glukosamin reparerer tarmslimhinden ved fx Crohns sygdom og Colitis ulcerosa og blæreslimhinden ved interstitiel cystitis.

Et andet er D-mannose, som hos nogen kan give meget hurtig virkning på interstitiel cystitis. Det kan købes fra Vitamate via Internettet (www.care2you.dk ) som GlycoUTI.

D-mannose er det aktive stof i tranebær.

Man kan læse mere om disse essentielle sukkerstoffer i hæftet ”Mirakkelsukkere” af Rita Elkins. Hæftet kan købes via e-mail: tyoko@post6.tele.dk (på amerikansk: Miracle Sugars. The new class of missing nutrients by Rita M H. Elkins).

Man kan købe de sunde sukkerstoffer i helsekostforretninger eller som Ambrotose Complex fra formidlere landet over.

D3-vitamin, der er det naturlige D-vitamin og uden bivirkninger i doser på under 10.000 enheder (250 mikrogram) dagligt, er meget vigtigt for immunsystemets normale funktion. D-vitamin er faktisk mere et hormon end et vitamin. Vores daglige behov af D3-vitamin er mindst 50 mikrogram dagligt (2.000 enheder), og nogen har behov for midnst 100 mikrogram dagligt. Næsten samtlige danskere mangler D-vitamin undtagen i maj, juni og juli, hvis de får meget sol på huden uden at bruge solcreme. Ved blot en times sol på huden om sommeren dannes der i huden cirka 250 mikrogram D3-vitamin. D3-vitaminet dannes ud fra kolesterol, så kolesterolsænkende medicin kan hæeme dannelsen.

Også mineralet selen mangler de fleste danskere, og det har også stor betydning for immunsystemets funktion. Behovet er 200 mikrogram dagligt i form af selenomethionin (organisk selen), fx Seleno Precise.

Melatonin, der dannes i koglekirtlen – pinealkirtlen – i hjernen, når det er mørkt (om natten), har en stor indflydelse på immunsystemet. Melatonin er også vores stærkeste selvlavede antioxidant og modvirker i høj fra de autoimmune reaktioner i immunsystemet og dermed immunsystemets fejlagtige angreb på væv i kroppen.

Pinealkirtlen er tæt forbundet med det neuro-hormonale system, melatonin, zink, selen, de hormonproducerende kirtler og immuniteten. Det hele hænger sammen. Den livsvigtige aminosyre tryptofan fra kosten bliver omdannet til serotonin, og derfra til melatonin, der er et signalstof og ikke (som man ellers plejer at benævne det) et hormon.

Den natlige produktion af melatonin genskaber ungdommelige niveauer af det overordnede kønshormon LH hos kvinder i overgangsalderen. Det genskaber også en ungdommelig funktion af skjoldbruskkirtlen hos kvinder i alderen 42-62 år, inden for seks måneder. Bedst er virkningen hos kvinder med lav natlig produktion af melatonin.

Der er god baggrund for at sammenkæde lav produktion af melatonin med autoimmune sygdomme som fx Hashimotos sygdom (skjoldbruskkirtlen), SLE (systemisk lupus erythematosus), colitis ulcerosa og dissemineret sclerose. Også med osteoporose, højt blodtryk, diabetes, leukæmi, kvindelig og mandlig overgangsalder (menopause og andropause).

Det er muligt at genskabe vitalitet og et godt immunforsvar, også hos ældre.

Det er ikke sandt, at autoimmune sygdomme ikke kan kureres. Man kan se auto-antistoffer forsvinde langsomt ved hjælp af melatonin. Man genskaber selv-identiteten.

Begynder man at tage melatonin som tilskud, må man vente på virkningen. Det tager tid at få ”uret” i orden og komme til at reagere rigtigt. Der er ikke registreret nogen bivirkninger af melatonin, selv i store doser. Studier har klart vist, at melatonin ikke er giftigt. Man kan på recept få et melatoninprodukt med forlænget virking, men man kan med fordel købe det fra andr EU-lande, hvor det er lovligt at købe uden recept til eget brug.  Melatonin otpages bedst gennem mundslimhinden (resoribelt, sugetablet), fx som Elphantas Melatonin 3 mg, der kan fås fra England via e-mailen silentherbs@gmail.com

Der er imidlertid gode muligheder for at styrke sin egen dannelse af melatonin og skaffe sig et naturligt tilskud. Der er en hel del melatonin i havre, majs, ris, ingefær, tomater og bananer. Aminosyren tryptofan, der via serotonin omdannes til melatonin, kan man få mere af ved at spise fx spirulina, soja, hytteost, kyllingelever, tofu, kalkun og kylling, mandler og peanuts. B6-vitamin kan stimulere produktionen af melatonin, da det omdanner tryptofan til serotonin, der er forstadiet til melatonin. Noni juice kan øge effekten af serotonin og dermed stimulere pinealkirtlen og indeholder også disse stoffer.

Calcium og magnesium er meget vigtige for produktionen af melatonin, så det er en god idé at tage tilskud af disse to mineraler om aftenen. Meditation og andre ting, der kan nedsætte stress, kan klart øge produktionen. Dertil kommer ovennævnte lysbehandling.

Visse lægemidler nedsætter mængden af melatonin. Det drejer sig fx om acetylsalicylsyre, ibuprofen og lignende gigtmidler, blodtrykssænkende midler af typen betablokkere og calciumblokkere, sovepiller og beroligende midler. Det gør kaffe, tobak og alkohol også.

Den lægelige behandling er en specialistopgave. Man plejer at give blæreskylninger med stoffer, der modvirker betændelsesforandringerne (DMSO, binyrebarkhormon). Man kan også behandle med stoffer, der klistrer sig til blæreoverfladen (heparin, Cytistat). Medicin, der påvirker mastcellerne i blærevæggen, kan også være til gavn, fx depressionsmidlerne amitriptylin eller doxepin og antihistaminer, der er kendt fra behandling af allergi og søsyge.

Mavesårsmidlet cimetidin, der også er et antihistamin, har vist sig at hjælpe mange med interstitiel cystitis (Brit J. Urol Int 2001; 88: 183-6). En anden mulighed er lægemiddelstoffet nifedipin, der er en såkaldt calciumblokker og normalt bruges mod hjertekrampe, for højt blodtryk og Raynauds fænomen (se under hvide fingre).

Hjælper anden behandling ikke, kan man med gentagne blæreskylninger med BCG-bakterier, også kaldet Calmette-Guerin behandling, med ugers mellemrum hos de fleste opnå en betydelig forbedring.

En amerikansk læge, Dr. Mercola, har den erfaring, at hvis man udelukker alle former for korn samt sukker fra kosten, kommer der en hurtig og meget stor forbedring af tilstanden.

Det har også vist sig, at psykologisk adfærdsbehandling, hvor man lærer at slappe af og negligere sine symptomer, kan være til betydelig gavn. Sindet har en betydelig magt over kroppen. Nogle tilfælde af interstitiel cystitis går i ro efter kortere eller længere tids behandling af forskellig art.

Der findes en hjemmeside, hvor IC-ramte kan komme i forbindelse med hinanden.

Den hedder www.icforeningen.dk

Comments are closed.