B12-vitamin

Undersøgelser tyder på, at mangel på vitamin B12 er mere udbredt, end man tidligere har troet, især hos ældre. Sverige er det nordiske land, hvor man har haft mest opmærksomhed på B12-mangel, og lægerne derovre udskriver ti gange så meget af vitaminet som læger i de øvrige nordiske lande. Der har siden 1992 været en intensiv debat om vitamin B12 i Sverige, på baggrund af udvikling inden for grundforskning og klinisk forskning. Ofte mangler der også B6-vitamin og folinsyre samtidig.

Mangel på B12, folinsyre og B6 kan skyldes for lidt af vitaminerne i kosten, forstyrrelser i fordøjelsen og optagelsen i kroppen, stofskifteproblemer eller øget behov for et eller flere af vitaminerne.

Optagelsen af B12-vitamin er afhængig af et protein, der dannes i mavesækkens slimhinde. Mangel på proteinet, der også kaldes ”intrinsic factor”, kan føre til sygdommen perniciøs anæmi (ondskabsfuld blodmangel) og svære skader på nerverne. En sådan mangel ses næsten altid ved tilbagedannelse af mavesækkens slimhinde og manglende produktion af mavesyre. Behandling med syrestandsende midler i længere tid kan også medføre mangel på B12-vitamin. Det samme gælder for diabetesmedicionen metformin.

B12-vitamin optages i tyndtarmen, og kalk (calcium) er nødvendig for denne optagelse. En normal balance i tarmbakteriefloraen er også nødvendig for optagelsen, og denne balance forstyrres af blandt andet sukker, kaffe og alkohol. Tobaksrygning øger behovet for B12-vitamin.

Om man mangler B12-vitamin og/eller folinsyre kan måles i blodet. Det er et problem, at man ikke alene kan stole på måling af B12-vitamin i blodet, da det ikke altid er udtryk for vævstilgængeligheden af vitaminet (Läkartidningen 2000; 97:4131-6). Målinger af plasma-homocystein og plasma-methylmalonat (P-MMA) belyser mere sikkert, om man omsætter vitaminerne rigtigt i kroppens væv og har nok af dem. Man kan se forhøjede værdier af disse to ting (der er udtryk for mangel på B12-vitamin og folinsyre) på trods af, at blodværdierne for B12 og folinsyre er inden for det normale område. Let forhøjelse skal dog ikke tages som udtryk for sygdom.

Et tredje indirekte mål for mangel på B12-vitamin er måling af holo-trans-cobalamin, som er et B12-holdigt protein i blodet, som det er vigtig at have nok af for, at B12-vitaminet kan leveres i kroppen, hvor der er brug for det. (Clinical Chemistry 49: 2076-2078, 2003; 10:1373/clinchem.2003.020743)

En dansk undersøgelse har vist, at først når man får mere end 6 mikrogram B12-vitamin dagligt, tyder værdierne for holo-trans-cobalamin, MMA og homocystein på, at der ikke længere er mangel. (Am J Clin Nutr. 2006 Jan; 83(1): 52-8).

Det almindeligste tegn på B12-mangel er en lammende træthed, som dog også kan skyldes andre ting, fx depression, stress, søvnmangel eller kropslige sygdomme. Desuden er der ofte myrekryb, føleforstyrrelser med nedsat følelse, fx under fødderne med en fornemmelse af at gå på puder, og stikkende smerter. Balancen bliver dårligere, fx under af- og påklædning, og de ramte bevæger sig på en anden måde end tidligere. De klassiske symptomer med blodmangel, glat og rød tunge, tynde slimhinder og manglende dannelse af sædceller ser ud til at forekomme sjældnere.

Mangel på B12-vitamin kan også medføre nervøsitet, angst, depression og hallucinationer. En undersøgelse har også koblet mangel på B12 og folinsyre sammen med udvikling af Alzheimers demenssygdom. Undersøgelsen viste, at risikoen for Alzheimers sygdom var dobbelt så høj hos dem, der ved undersøgelsens indledning kun havde haft små mængder B12-vitamin og folinsyre i blodet. (Kilde: Neurology 2001; 56: 1188-94).

B12-vitamin har også stor betydning for knoglerne og modvirker knogleskørhed.

Kolesterol er ikke det eneste, der kan medføre åreforkalkning, når det bliver oxideret (forharsket) på grund af mangel på antioxidanter fra kosten og kosttilskud. En anden grund til øget risiko for hjerte- og kredsløbssygdomme er en for høj mængde af aminosyren homocystein i blodet. Denne aminosyre dannes ud fra en anden aminosyre, methionin, der findes i kosten, og normalt vil den hurtigt videreomdannes til en anden værdifuld aminosyre, cystein, med homocystein som mellemled. Sker denne omdannelse ikke, vil homocystein ophobes og med tiden øge åreforkalkning og skade kredsløbet. For omdannelse af homocystein til cystein er B-vitaminerne B6, folinsyre og B12 nødvendige, og man skal tage alle tre dele som tilskud, hvis man får påvist for højt indhold af homocystein i blodet. Inden da er det dog vigtigt også at få målt indholdet af folinsyre og B12-vitamin i blodet, så man kan følge vitaminer ved senere målinger.

Behandlingen af B12-mangel sker med indsprøjtninger af B12-vitamin i form af cyanocobalamin eller hydroxocobalamin. Man kan også give B12-vitamin som tabletter, men starter normalt med indsprøjtninger. Moderne forskning har vist, at tabletter virker udmærket. Man skal i så tilfælde give to tabletter á 1 mg to gange dagligt i 3-4 måneder og derefter 1-2 tabletter dagligt. Det er vigtigt med mellemrum at få målt B12-vitamin, homocystein og folinsyre for at sikre, at man får tilført nok af vitaminerne. Der er ingen bivirkninger af behandling med B12-vitamin.

Methylcobalamin, er det rene enzym og har en endnu bedre virkning, fx også ved sclerose.  Det kan købes over Internettet som sugetabletter. Fx fra www.gaya-nutrition.com  som B12, 1000 mcg lozenges.

B12 optages godt gennem mundslimhinden, så også for at undgå, at det ikke bliver optaget fra almindelige tabletter på grund af mangel på mavesyre, kan det være godt at tage B12 som sugetabletter.

Methylcobalamin, 5.000 mikrogram som sugetablet kan fås via www.vitaviva.com og som vitamin B12 sugetablet på www.biovea.co/uk/

Det er vigtigt samtidig at tage tilskud af folinsyre og B6-vitamin, især når man er ældre. Folinsyre kan modvirke blodforandringer, slimhindeskader og manglende fertilitet, men ikke nerveskaderne, der kan komme snigende under behandling med folinsyre alene. (Kilde: Nord Tidsskr Biol Med nr 1, 2001; 7-9).

B12-vitamin findes næsten udelukkende i dyriske produkter, især i fisk, fiskerogn, kød, lever ost og mælkeprodukter. Tang og havalger bærer mikroorganismer med sig, som indeholder B12-vitamin. Derimod findes B12 kun i meget små mængder i økologisk dyrkede bælgfrugter og andre grønsager, stammende fra komposteret gødning. Mennesker, der spiser strengt vegetarisk (veganere) skal være særligt opmærksomme på at få nok B12-vitamin.

Comments are closed.